Passie voor zorg leidt tot docentschap
In eerste instantie had Fred andere plannen voor zijn toekomst. “Eigenlijk wilde ik naar de landbouwschool en boswachter worden”, vertelt hij. ‘’Maar als puber krijg je al snel andere ideeën en interesses over de wereld en eigenlijk is dat het moment geweest dat ik dacht: ik wil richting de zorg’’. Hij kiest in eerste instantie voor de opleiding mdgo agogisch werk, stapt daarna over naar hbo-v en gaat in de psychiatrie werken.
“Ik heb altijd werk gezocht waar een bepaalde dynamiek is. Het moet van mij bewegen. Er moet reuring zijn. En ik moet mezelf onprettig kunnen voelen. Als ik me te comfortabel ga voelen, dan word ik onrustig en wil ik weg. Het voordeel daarvan is dat ik een heleboel dingen durf aan te pakken. Ik experimenteer graag.”
Van praktijkervaring naar lesgeven
Na jarenlang in de praktijk werkzaam te zijn geweest, groeit het verlangen om zijn ervaring in de zorg te delen met anderen. Hij wil graag gaan lesgeven. Hij behaalt zijn Pedagogisch Didactisch Getuigschrift voor mbo en hbo en combineert een tijdlang het docentschap met werken in de zorg. Het is een groeiproces van jaren om uiteindelijk de volledige overstap naar het docentschap te maken. Op dit moment werkt hij vier dagen in de week bij Zorgcollege en ligt de focus op het overdragen van zijn kennis.
“Ik voelde het al tijdens mijn werk in de praktijk dat ik die kant op wilde. Het is een soort proces geweest. Dat heeft ook te maken met een bepaalde nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid om te begrijpen, dus niet alleen dóen, maar ook denken over hetgeen wat je doet en dat proberen te verantwoorden naar jezelf.”
Waarom Zorgcollege een fijne plek is om te werken
Wat maakt Zorgcollege zo’n fijne plek om te werken voor Fred? “Je kunt een naam aan een school geven, maar hetgeen wat je doet, blijft in de essentie hetzelfde. En verder is het werkgeverschap, de sfeer op school en de cultuur heel bepalend en dat zit bij Zorgcollege goed.”
Focus op kwaliteit van zorg
Als docent bij Zorgcollege heeft Fred de mogelijkheid om zijn visie op het werkveld over te brengen op de studenten. Hij vindt het belangrijk dat de studenten de praktijkervaring krijgen die nodig is om succesvol te zijn in het werkveld. “Het is belangrijk dat de studenten weten waar ze aan beginnen en dat ze zich realiseren dat het soms zwaar kan zijn. Maar als ze eenmaal in het werkveld zitten, dan kunnen ze echt een verschil maken en dat is een geweldig gevoel.”
Maar Fred heeft ook een kritische kant. Hij maakt zich zorgen over het werkveld en vindt dat de focus vaak te veel ligt op efficiëntie en management, in plaats van op de kwaliteit van zorg voor de cliënten. “Ik vind het belangrijk dat studenten kritisch nadenken en niet alleen maar doen wat hen opgedragen wordt. Ik wil dat ze zich afvragen of het wel de beste manier is en dat ze zich realiseren dat er soms meer is dan alleen efficiëntie en management. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van zorg die we leveren aan onze cliënten.”
Studenten inspireren en motiveren in de zorg
Met zijn ervaring en kritische blik is Fred een waardevolle aanvulling op het docententeam van Zorgcollege. Hij zet zich in voor de kwaliteit van zorg en probeert studenten te inspireren om ook na te denken over de manier waarop zij bijdragen aan de zorg voor cliënten. “Het is een mooie uitdaging om studenten te inspireren en te motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Ik hoop dat ze mijn passie voor de zorg delen en dat ze gemotiveerd zijn om de wereld een stukje beter te maken.”
Tot slot benadrukt Fred dat het belangrijk is om altijd te blijven leren en ontwikkelen. In de zorgpraktijk verandert er voortdurend wat en als docent moet je hierop inspelen. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en deze kennis over te dragen op de studenten.